Toekomstbeeld energie-infrastructuur Noordzeekanaalgebied

Energietransitie
Klik op de afbeelding voor een grote weergave van de Metrokaart Energietransitie.

Om het Noordzeekanaalgebied voor de bewoners, werknemers en bezoekers schoner en gezonder te maken moeten de havens en industrie in rap tempo verduurzamen. Deze schematische kaart toont wat in het Noordzeekanaalgebied moet gebeuren om dit te realiseren. Je ziet de belangrijkste energie(infrastructuur)projecten in de regio. Zo komen er projecten en verbindingen bij voor elektriciteit, waterstof, CO₂, stoom en warmte.

Er worden meer windmolenparken voor de kust gerealiseerd en met kabels verbonden aan land. Aan de zeezijde van het Noordzeekanaal komt een speciale Energiehaven voor het werk aan deze windmolenparken. Warmte-uitstoot van bedrijven wordt gebruikt voor verwarming van woningen. Schepen maken gebruik van walstroom. Er komen extra transformatorstations bij en bestaande worden verzwaard. Ook komen er electrolysers waarin waterstof wordt gemaakt. Deze waterstof wordt als toekomstige grondstof gebruikt voor staal en chemische producten en als brandstof in bijvoorbeeld de voedingsmiddelenindustrie. In terminals die nu nog gebruikt worden voor olie, kolen en gas worden waterstof en biobrandstof opgeslagen voor het gebruik in vliegtuigen en de scheepvaart. De CO₂ die overblijft wordt afgevangen en hergebruikt in de productie van synthetische brandstoffen en materialen. Waterstoftankstations worden uitgebreid. Dit alles is onmisbaar voor de Nederlandse energievoorziening en een duurzame economie.

En dit is niet alles, de komende jaren gebeurt hier nog veel meer. Zo is dit gebied al 150 jaar de toekomst in uitvoering. Of, zoals we graag zeggen: Noordzeekanaalgebied, kanaal naar de toekomst.

Elektriciteit

Projectkaart Elektriciteit Klik op de afbeelding voor een grote weergave van de Projectkaart Elektriciteit.

Elektrificatie is de belangrijkste bouwsteen voor de verduurzaming van de industrie. De vraag naar groene stroom neemt de komende jaren substantieel toe. In 2030 is deze vraag drie keer zoveel, in 2050 vijf keer zoveel als in 2021.

Om aan deze toekomstige vraag te kunnen voldoen is aanlanding van meer wind op zee nodig. Om die windparken op zee te kunnen bouwen realiseren we aan de zeezijde van het Noordzeekanaal de Energiehaven. Via kabels worden windparken verbonden aan land. Er komen extra transformatorstations bij en bestaande worden verzwaard. De elektriciteitsverbindingen worden uitgebreid. Dat is ook allemaal nodig omdat we veel meer elektriciteit gaan gebruiken.

Waterstof

Projectkaart Waterstof Klik op de afbeelding voor een grote weergave van de Projectkaart Waterstof.

Niet alle bedrijven kunnen elektrificeren. Waterstof is belangrijk als toekomstige grondstof voor staal- en duurzame brandstoffen. Zo ook bij industriële processen waar hoge temperaturen noodzakelijk zijn, zoals in de voedingsmiddelenindustrie. Daarvoor komen er waterstoffabrieken, zogenaamde elektrolysers, en nieuwe waterstofnetwerken. Ook importeren we waterstof en slaan dit op in bestaande importterminals in de Amsterdamse haven.

Stoom, warmte en CO₂

Projectkaart Warmte Klik op de afbeelding voor een grote weergave van de Projectkaart Warmte.

Sommige bedrijven verminderen hun gasverbruik door gebruik te maken van stoom die in de buurt wordt opgewekt. Er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een stoomnet. Daarnaast biedt de levering van restwarmte uit de industrie de mogelijkheid voor het verduurzamen van de gebouwde omgeving middels warmtenetten.

CO₂ wordt door een aantal grote uitstoters ook afgevangen. Deze CO₂ wordt gebruikt als belangrijke grondstof voor duurzame brandstoffen voor lucht- en scheepvaart en voor materialen. Om vragers en aanbieders van CO₂ aan elkaar te verbinden werken we aan een CO₂-netwerk in het NZKG.